Sök:

Sökresultat:

700 Uppsatser om Röda Boken - Sida 1 av 47

Att göra en informationsbok: frÄn idé till fÀrdig produkt

Den hÀr rapporten behandlar den bok som jag gjort som examensarbete, rapporten finns till för att förklara min arbetsgÄng under projektet och för att sÀtta boken i ett sammanhang. Syftet var att uppslagen i boken skulle upplevas som luftiga och tilltalande. Jag ville undersöka hur man gör en stilren bok med snygga bilder samtidigt som den Àr informativ och lÀttillgÀnglig för lÀsaren. Under genomförandet av boken har jag lagt stor vikt pÄ innehÄll, layout och foto. De tre delarna skulle hÀnga ihop pÄ ett bra sÀtt för att göra boken sÄ tydlig som möjligt utan att bli fullproppad med text och bild.

Miss Persona och vÀgen dit - en projektredogörelse om skapandet av en bilderbok för tonÄringar om att komma ut

Min projektredogörelse beskriver arbetet med att ta fram en bilderbok för tonÄringar. Boken riktar sig till alla de som Àr, tror sig vara eller kÀnner nÄgon som kommit ut som homo- bi eller transexuell. Boken Àr helt baserad pÄ mina egna erfarenheter. Projektredogörelsen tar upp olika teorier, bÄde kring barn- och ungdomslitteratur, och beskriver arbetsprocessen och resultatet med arbetet. Min uppgift har varit att ta fram boken, inte att undersöka mottagandet av densamma ute i skolan.

FrÄn symbol till bokstÀver och grundlÀggande typografi

Syftet med examensarbetet var att slutresultatet skulle utmynna i en lÀrobok. Boken heter Bokstavens historia och grundlÀggande typografi och Àr tÀnkt i första hand för gymnasieelever som har en inriktning mot nŽmedie-Àmnenoch speciellt de som har grafisk kommunikation. Boken bestÄr av tvÄ huvudteman. Den första delen behandlar den vÀsterlÀndska bokstavens historia och i den andra tar jag upp grundlÀggande typografi. För att sammanstÀlla boken sÄ har jag gjortlitteraturstudier för att fÄ mer kunskap om bokstÀvernas historia och typografi.

Finns det spÄr av en spontan bildterapi i Jungs Röda Bok?

I den hÀr magisteruppsatsen gör jag en deskriptiv innehÄllsanalys av den Schweiziske psykologen Carl Gustav Jungs verk den Röda Boken. Jag kommer att anvÀnda mig av tre mÄlningar frÄn boken och via dem analysera Jungs process i arbetet och hur de speglar hans liv under denna period. Min frÄgestÀllning Àr om skapandet av den Röda Boken Àven innebar en spontan bildterapi för Jung. Lyckas Jung via skapandet av bilderna och skrivandet av boken Àven bedriva och hitta en ny vÀg för egenterapi? Slutligen sÄ kommer jag fram till att Jung via sitt arbete med den Röda Boken och den katarsis som medföljer, hittar nya metoder för terapeutiskt arbete som senare kom att utvecklas till den analytiska psykologin.

Hur anvÀnder RedOne rytmisering? : PÄ albumet MoveMeant

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra boken The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins med filmen The Hunger Games (2012) regisserad av Gary Ross och försöka ta reda pÄ vilken sorts adaption som Àr gjord. Jag arbetar med boken och filmen The Hunger Games var för sig för att eventuella skillnader ska framtrÀda tydligare vad gÀller karaktÀrer och miljöbeskrivning. NÀr jag gÄtt in pÄ djupet och jÀmfört boken The Hunger Games med filmen mÀrker jag vad som Àr förÀndrat. Till exempel saknas vissa karaktÀrer och scener i boken i filmversionen, medan andra scener har lagts till i filmen. Samtidigt Àr det förstÄeligt att en del mÄste göras om och tas bort för att en bok pÄ flera hundra sidor ska kunna visas i en film pÄ cirka tvÄ timmar.

FrÄn bok till film - The Hunger Games : En karaktÀrs- och miljöanalys

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra boken The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins med filmen The Hunger Games (2012) regisserad av Gary Ross och försöka ta reda pÄ vilken sorts adaption som Àr gjord. Jag arbetar med boken och filmen The Hunger Games var för sig för att eventuella skillnader ska framtrÀda tydligare vad gÀller karaktÀrer och miljöbeskrivning. NÀr jag gÄtt in pÄ djupet och jÀmfört boken The Hunger Games med filmen mÀrker jag vad som Àr förÀndrat. Till exempel saknas vissa karaktÀrer och scener i boken i filmversionen, medan andra scener har lagts till i filmen. Samtidigt Àr det förstÄeligt att en del mÄste göras om och tas bort för att en bok pÄ flera hundra sidor ska kunna visas i en film pÄ cirka tvÄ timmar.

FrÄn 2D till 3D : Reflektioner kring arbetsprocessen bakom filmtrailern till Gabriel Glömmer

Detta Àr en reflexiv rapport om arbetsmetoden bakom skapandet av en filmtrailer som ska marknadsföra den fiktiva filmen om Gabriel Glömmer baserad pÄ en bok av Ulf Löfgren. Boken handlar om en tillbakadragen pojke med en livlig fantasi som drömmer sig till en sagovÀrld dÀr han fÄr uppleva Àventyr och möta nya vÀnner. Texten har ett fokus pÄ skapandet av miljöer i 3D, med mÄl att behÄlla den grafiska stilen frÄn 2D illustrationer som finns i boken. Resultatet av projektet Àr en filmtrailer med lÀngden 1 minut och 40 sekunder. Filmtrailerns bilder har en uppbyggnad som försöker efterlikna de illustrationer som finns i boken..

Oblomov och Sachar : TvÄ sidor av samma mynt

Romanen Oblomov (1859) av Ivan Gontjarov handlar om den lÀttjefulle adelsmannen Oblomovs liv. Boken har varit föremÄl för utbredd forskning tidigare men nÄgon undersökning som lagt fokus pÄ Oblomovs betjÀnt Sachar mot bakgrund av den slöa livsstil som boken skildrar har inte gÄtt att finna. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att genom noggrann lÀsning av framförallt de episoder dÀr Sachar Àr nÀrvarande lÀra kÀnna hans karaktÀr och funktion i boken och pÄ sÄ vis fylla ett litet tomrum i forskningen om Oblomov.Bortsett frÄn deras olika befattningar Àr Sachar i stora drag mycket lik sin herre Oblomov och hans bifigur fungerar som nÄgon som belyser huvudkaraktÀrens egenskaper. Samtidigt förstÀrker Sachars gestalt bÄde nÀrvaron av slöhet i boken och budskapet om en lÀttjefull livsstil som nÄgot negativt..

Islam i lÀroböcker : En kvalitativ studie av islam i lÀromedel i religion

Denna studie bygger pÄ en kvalitativ analys av lÀroböcker i Àmnet religion pÄ gymnasiet. LÀroböcker anvÀnds för att ge en kortfattad och övergripande bild om Àmnet som presenteras.Studiens teori bygger pÄ Edward Saids forskning kring orientalism samt Mattias Gardells teorier kring islamofobi. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur islam har framstÀllts i fem lÀroböcker sedan 1970-talet fram till idag, en lÀrobok frÄn varje decennium. Syftet Àr att visa vilken bild av islam som anvÀnds för kunskapsutveckling och om det finns skillnader mellan boken frÄn 1979 och boken frÄn 2012. Resultatet av studien liknar det som tidigare forskning visat pÄ.

?Sen ser jag boken lite som skrÀpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". En kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of Grey

Titel: ?Sen ser jag boken lite som skrÀpmat. Man bara trycker ner den för att det ska ta slut fort". Enkvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shades of GreyFörfattare: Anna BorglinKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet.Termin: Höstterminen 2013Handledare: Gabriella SandstigSidantal: 32 (exklusive bilagor)Antal ord: 11 005Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka kvinnors uppfattningar om fenomenet Fifty shadesof Grey som ett fall av populÀrkultur efter boken Fifty shades of Grey.Metod: Kvalitativ metod i form av en receptionsanalysMaterial: Kvalitativa intervjuer med sju kvinnorHuvudresultat: Resultatet visar att kvinnorna uppfattat innehÄllet i boken Fifty shades of Grey (2011) och KappAhls underklÀdesreklam Fifty shades of Grey by KappAhl (2013) pÄ olika sÀtt.Reaktionerna kring hur förhÄllandet man-kvinna beskrivs skiljer sig Ät, likasÄ bilden av kvinnan som beskrivs.

Creative Packaging: vad gör design innovativt och hur presenterar man den pÄ ett innovativt sÀtt?

Beskrivning av vÄr kreativa process i skapandet av en inspirationsbok om förpackningsdesign. Boken innehÄller sex förpackningar frÄn olika designbyrÄer i vÀrlden. Det finns inga bilder i boken, för att visa förpackningarna anvÀnds Augmented Reality. Förpackningarna visas pÄ datorn via en webbkamera. Detta för att öka interaktionen mellan betraktaren och verket..

Boken med stor kundnytta : en förstudie till en uppskattad bokidé

 Denna studie syftar till att göra en förstudie frÄn idé till produkt, det vill sÀga ta fram information och fÄ lÀrdomar som en hjÀlp att fÄ en bra start med ett bokprojekt. Fokus har varit pÄ produktutveckling genom en anvÀndarinvolverad prototyp som har utförts pÄ ett par anvÀndare. Det andra fokuset har lagts pÄ marknad. En kvalitativ metod har anvÀnts i bÄda fallen genom exempelvis tvÄ intervjuer dÄ det ger en bÀttre uppfattning och förstÄelse att fÄ mer ingÄende och djupare kunskap inom Àmnet. Teori och empiri kompletterar varandra och bidrar till syftet.

Aktiva pojkar och passiva flickor : Genus i barnlitteratur

Syftet med min kandidatuppsats Àr att undersöka hur förestÀllningar om kön kommer till uttryck i barnlitteratur och pÄ vilka sÀtt barnböckerna förhÄller sig till traditionella normer och vÀrderingar gÀllande kön och könsroller.Med utgÄngspunkt i fem populÀra barnböcker undersöks följande frÄgestÀllningar:Vilka roller tar personerna i boken och hur förhÄller sig dessa roller till traditionella förestÀllningar om vad som Àr kvinnligt respektive manligt?Vad gör personerna i boken som kan tolkas som stereotypt respektive normbrytande?Vilka identiteter har personerna i boken, hur ser de ut, vad har de för klÀder, leksaker och fÀrger runt sig?Avslutningsvis kommer jag ocksÄ att jÀmföra barnböckerna och diskutera likheter, skillnader, övergripande mönster, samt diskutera möjliga förklaringar till varför det ser ut som det gör..

Boken blev film: vad hÀnde med Harry Potters vÀrld?

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Ă€r att undersöka vad som hĂ€nder med en bok nĂ€r den överförs till film. Min huvudfrĂ„ga i detta arbete Ă€r att, genom att jĂ€mföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda pĂ„ om nĂ„gonting, och i sĂ„ fall vad som har förĂ€ndrats nĂ€r boken blev film. De frĂ„gor jag stĂ€ller mig för att kunna besvara syftet Ă€r: Hur lĂ„nga Ă€r kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad frĂ„n boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Är det nĂ„gonting man har Ă€ndrat vid överföringen frĂ„n boken och i sĂ„ fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att anvĂ€nda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sĂ„dan Ă€r att skaffa sig en djupare kunskap Ă€n den man fĂ„r genom till exempel kvantitativa analyser.

LKPGBO.NU: en bok om Linköping för nyinflyttade

Arbetet behandlar skapandet av en bok om Linköping som vÀnder sig till nyinflyttade. Boken ska ge en bild av staden och inspirera mÀnniskor att sjÀlva upptÀcka den. Syftet Àr att bokens lÀsare ska kunna ta till sig information och se Linköping med nya ögon nÀsta gÄng de möter staden. Arbetet undersöker hur man skapar en bok om Linköping som vÀnder sig till nyinflyttade, för att informera om historia, platser att besöka och saker att göra. ArbetssÀttet Àr likt bÄde en informatörs och en journalists, men mer Ät informationshÄllet.

1 NĂ€sta sida ->